lauantai 19. huhtikuuta 2014

Kapteeneja ja rottia

Milloin viimeksi kapteeni on jäänyt laivaan - viimeiseksi? Costa Concordia, Etelä-Korean turmalaiva 2014a, hmm.. Taisi olla Hudsoniin pakkolaskun tehneen koneen kapteeni, joka viimeksi hoiti impivaaralaisittain kapteenin kutsumustoimensa.

Voidaan sanoa, että itsekkyyden aikana johtajat pakenevat vaikeuksia, koska aito johtajuus on synnynnäinen on ominaisuus, eikä se siten voi olla pelkuruutta.
Rahan vaatiminen on pelkuruutta, koska rahan vaatimisen syynä on pelko omasta selviytymisestä. Rikkaat ovat täten pelkureita, joilta ei voi muuta odottaakaan kuin pako vaikeuksien edessä.
Sen sijaan aito kutsumusammatti ei voi perustua pelkoon omasta selvitymisestä, koska ihminen ei tee sitä rahasta, joten hän ei voi silloin pelätä omasta puolestaan, kun hänen hoitamansa asia on vaikeuksissa.
Mitään eroa ei ole turmalaivojaan jättävillä kapteeneilla niihin johtajiin, jotka ensin haukuttuaan oman maansa pakenevat sitten ulkomaille.
Björn Wahlroos toimi aivan samalla periaatteella kuin miten nykyaikaiset kapteenitkin toimivat; Kuten luxuslaivojen kapteenitkin omalla holtittomuudellaan tuhoavat laivansa, niin samoin rikkaatkin vaativat mielettömiä summia ensin itselleen mukamas hyvästä johtajuudesta -- nostattaen siten yleistä kustannustasoa, -- ja kun sitten tulee elinkustannusten noususta yhteiskunnallisia vaikeuksia, he ovat ensimmäisinä poistumassa paikaltaan.

Huomaan, että sellaiset inhoavat eniten vanhoja hyviä aikoja, jotka eivät pärjää elämässä ilman miljoonatuloja. Impivaarassa kapteenit eivät hyljänneet joukkojaan, kun taasen nykyajan itsekkäät ja narsistiset johtajat inhoavat sydänjuuriaan myöten sellaista ajattelua, että kapteenin kuuluisi viimeiseen asti olla pelastamassa pelastettavaa.

Suomi-Laiva ei ole vielä uponnut; siinä olisi vielä paljon pelastettavaa, mutta kuten huomataan, niin rikkaat ja heidän perseennuolijansa ovat joukolla jättämässä Suomen. Italiassa ja Etelä-Koreassa laivansa jättäneet kapteenit on laitettu telkien taakse. Suosittelen, että myös ne laitetaan syytteeseen, jotka ensin haukuttuaan Suomea ja suomalaisuutta lopulta todistavat pelkurimaisuutensa lähtemällä Suomesta kuin rotat laivasta.

Itsekkyyden aikana jopa pelastus-, sairaanhoitajat ja lääkärit pitävät omaa palkkakehitystään tärkeämpänä kuin ihmisiä, vaikka vaaditaan kansakunnallinen ihmisiä, jotta noilla EK-AY-perseilijöillä voisi ylipäätään olla jotakin duunattavaa.

Suomalaiset johtajat ovat vieläkin surkeampia otuksia kuin luxuslaivojen pelkurimaiset kapteenit, jotka sentään kehuvat laivaansa. Suomalaiset johtajat haukkuvat kaiken aikaan Suomea, joka on erittäin kummallista, koska luulisi Suomi-laivan kapteenienkin pitävän omaa (Suomi-)laivaansa luxuslaivana, kuten tekevät muutkin pelkurimaiset, itsekkäät ja ahneet kapteenit.

Blogi, 19.4. 2014: Wahlroosin meriselitys

Ei kommentteja: